Som sagt.. Jag startar med en liten oväntad lista. Jag började fundera på den när en god vän till mig var på besök och berättade att han nyligen sett När Harry mötte Sally. Han berättade att han tyckte om den väldigt mycket och att den lätt var med på hans topplista över romantiska komedier tillsammans med Pretty Woman och Notting Hill. Vi började diskussionen om vad som klassas som en romantisk komedi och åsikterna spretade något. Jag tror de flesta har en egen definition om vad som är en romantisk komedi, eller romcom som de även kan kallas, är. Jag har iaf den enkla definitionen att det ska vara en romantisk film med komiska inslag. Komedin ska alltså inte ta över. Min kära vän, vi kan kalla honom HL, hade en något strävare definition och menade att vissa filmer som jag ansåg vara romantiska komedier inte kan klassas som ”äkta” romcoms.  Avgör själv vem som har rätt.  Jag börjar iaf med nr 5 på min lista.

5. Måndag hela veckan (Groundhog Day)

Det här är nog den plats som jag hade svårast för att fylla och den som möjligen bryter mot min egen definition. Humorn i den här filmen är kanske något tyngre än romantiken, men vad är det för roligt att ha regler om man inte får bryta dem.

Romantiken i filmen är som sagt inte jättepåtaglig i filmen men det blir mer och mer romantiskt ju längre filmen går och jag gillar verkligen personkemin mellan Bill Murray och Andie MacDowell. Om man kan återleva samma dag om och om igen, skulle man inte försöka hitta kärleken då?

4. Jerry Maguire

Hur kan man ha en romantisk komedi- topp fem utan att ha med filmen som myntade begreppen ”You compleat me” och ”You had me at hello”. Cameron Crowe kan konsten att göra romantiska komedier. Renée Zellweger var fortfarande söt och Tom Cruise ler som vanligt. Världens gulligaste unge är som grädde på moset. Sockersött är bara förnamnet.

3. High Fidelity

Jag kan ju inte ha en topp fem lista om romantiska komedier utan att ta med filmen/boken som är källan till denna bloggs namn..

Nick Hornbys bok var smart rolig och romantisk. Filmen men John Cusack i huvudrollen lyckas med konststycket att fånga bokens kvalitéer.  Filmen fångar inte bara kärlek utan även förlorad kärlek och har många roliga scener. Varning för spoiler i filmen.

2. Almost Famous

Cameron Crowe kan som sagt konsten.. Almost Famous är en av mina favoritfilmer All time. Såg den nyligen i helgen och den håller fortfarande. Jag kan inte se filmen utan att ha ett sånt där fånflin rakt igenom. Och till den som säger att det här inte är en romantisk komedi säger jag bara.. Tyst med er! Den är super romantisk och gôrrolig. Kanske inte på samma in your face-sätt som de klassiska romandiska komedierna (läs Meg Ryan & Tom Hanks) men det är bara till filmens fördel.  Sen kan jag ju inte nämna Almost Famous utan att länka till den härligaste feel goodscenen i hela filmen.

1. Amelie från Montmartre (Le fabuleux destin d’Amélie Poulain)

Det här är den perfekta romantiska komedin! Det var när jag nämnde den här filmen som HL sa att ”det är ju ingen romantisk komedi”. Nähä säger jag.. Vad är det då? Det är en helt fantastisk film som är rolig och romantisk. Sounds like a romcom to me hörru! Filmen definierar inte bara romantiska komedier utan även feel good filmer. Jag vill göra folk glada när jag ser den här filmen. En liten spoiler i filmen nedan.

Bubblare: Annie Hall, När Harry mötte Sally, En liten film: Ben och Gunnar, Bara en natt (jag vet ingen romantisk komedi utan bara en romantisk film, men den är så bra så den får ändå en plats som bubblare)

